Матеріал: 

    Програмовий зміст: розширити та уточнити знання дітей про зимовий ліс, про життя диких тварин узимку.
Продовжувати вчити дітей складати описову розповідь, складати речення за схемою.
    Закріпляти вміння визначати місце звука в слові, знаходити слова з заданим звуком, формувати вміння дітей здійснювати звуковий аналіз і синтез 3 – 4 звукових слів та позначати їх фішками; вправляти в добиранні слів з заданими звуками, ділити слова на склади; закріпити поняття: глухий, дзвінкий.
    Розвивати фонематичний слух та увагу в процесі аналізу й синтезу слів, під час роботи над звуковою структурою слова самостійно придумувати слова с заданим звуком. Розвивати монологічне та діалогічне мовлення, творче уявлення, пізнавальну активність, логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати,
систематизувати.
    Розвивати дрібну моторику пальців рук, зорову та слухову пам'ять, тренувати зосередження уваги.
    Активізувати і збагачувати словник дітей іменниками та прикметниками, вправляти в суфіксальному  словотворенні.
Спонукати дітей до мовного спілкування.     Виховувати позитивне ставлення до процесу навчання, навички самоконтролю, почуття дружби та взаємодопомоги.
Привчати дітей діяти спільно, злагоджено. Матеріал: схеми речення, схеми для звукового аналізу, звукові схеми слів, іграшка «Тяпка-Ляпка»,

І. Організаційний момент.
ІІ.
       1. Психогімнастична вправа – етюд «Я лісове звірятко».
Під музичний супровід.
   – Діти уявляють себе у лісі рано-вранці: зійшло сонечко, прокидаються лісові мешканці: зайчики, лисички, вовчики, ведмедики, мишки. А тепер закрийте оченята міцно-міцно, і - один, два, три - і ви вже не дівчатка і хлопчики, ви усі перетворилися на лісових звіряток. Потягніться до сонечка своїми носиками, лапками.
Розкажіть нам про себе. (Я – сильний, вовк. У мене сіре хутро, міцні лапи.; Я – хитра, рижа лисичка. Я вмію тихесенько підкрадатись. В мене чарівне, пухнасте хутро.)…

       2. «Звуки лісу».
Ш-ш-ш – шумлять сосни;
У-у-у – виє вовк;
Ф-ф-ф-ф – фуркає їжак;
Тук-тук-тук – стукає дятел.

      3. Гра «Впізнай звіра».
Діти повинні задати таке питання, щоб почути відповідь «ТАК» – «НІ».
- У цього звіра вуха довгі? (ні)
- У цієї тваринки хутро пухнасте?
- У неї тіло вкрито хутром?
- У цього звіра хвіст куций?...
        
4. Загадка.
На сосні чи на ялинці
Лісові збира гостинці.
Жвава, як вогонь, прудка,
Донька лісу, хто така?
                                       (білка)

5. Гра «Склади речення» - за схемою.
Скласти речення за схемою із словом-відгадкою. Складання речень про білку.
Схеми речень /- -/, /- - -/. Скільки слів у цих реченнях?
А як що буде така схема /-/ – яке буде речення?

        6. Фізкультхвилинка.
         Дружно в ліс ми всі прийшли,
         Скільки тут грибів знайшли!
         В кошики ми їх збирали.
         Доки повними не стали.
        Ще й побігали там трошки,
        Натомили свої ніжки.
        Поверталися бадьорі,
        А про це вже знали вдома.

У кошику – горіхи, яблука (схеми для звукового аналізу).
      Сіли за столи.
      7. Гра « Де заховався звук».
Звук «Л»; «ЛЬ» – де знаходиться звук у слові (на початку, в середині чи в кінці слова).
Слова: бал, ослик, апельсин, окуляри,

     8. Гра «Видбивалочка».
Ви вже сказали що звуки бувають. Як позначається голосний звук, твердий приголосний, м’який приголосний звуки. Діти на схемі відбивають фішку відповідно названого звука.
Звуки: «А, С, О, Т, Л, И, Б, ЛЬ, І, СЬ, У, К, КЬ, Е, Х, ХЬ, О, ДЬ».

9. Гра «Тяпка-Ляпка».
Педагог надягає на руку «веселу рукавичку», на який написано літеру. Діти по черзі підбігають до педагога.
Вдаряють рукою по рукавичці і називають при цьому слово з заданим звуком. Літера Л.

      10. Гра «Придумай слово за схемою».
Листочки з зображенням схеми слова (два, три, чотири звуки).
Схеми – ( о – ), ( – о ), ( о – о ), ( – о – ),( = о – ), ( – о – о ).

11. Гра «Неслухняні звуки»
Діти уважно слухають і виправляють помилки.

       - В полі ростуть білі-біленькі комашки.
       - Над ними літають дрібненькі ромашки.
       - За віконцем темна піч.
       - Чорний кіт заліз на ніч.

          Наші пальчики малі
          В ліс помандрувати пішли.
(Діти, перебираючи пальцями, «ідуть».
          Довго по лісу гуляли
          І у ліса запитали:
« Гей усі пташки, що мають в назві звуки –
«Л» і «ЛЬ» – відгукніться.
(Виставляються картинки птахів. Діти обирають тільки птахів у назві яких є звуки «Л» і «ЛЬ».
Діти визначають який саме звук у слові, де він знаходиться).

        Йдуть пальчики далі: у лісі гуляють тваринки .
        Гей тваринки відгукніться.
        Всі, хто з «Л» і «ЛЬ», назвіться.
(Виставляються картинки).

ІІІ. Підсумок заняття.
Діти дають відповіді на запитаня.
       - На які дві групи діляться мовленнєві звуки?
- Чи, можна побачити звук?
- Що вміють робити голосні звуки? Скільки їх є?
- Як ми позначаємо голосні звуки?
- Як ми позначаємо приголосні тверді?
- Як ми позначаємо приголосні м’які?
- Як називаються приголосні звуки, які ми вимовляємо без голосу?
- Як називаються приголосні звуки, які ми вимовляємо з участю голосу?
   (Відповіді дітей).

Автор: Перчун Ірина Павлівна

Вчительска мережа online