Матеріал: 

Тема. Стосунки зі старшими й молодшими. Образливі слова й глузування. Знайомства з людьми. Вибір людей для спілкування. Практична робота: рольова гра «Будьмо знайомі!»

Мета: сприяти усвідомленню дітьми цінності людського спілкування; вдосконалювати навички культури спілкування; розповісти про негативний вплив на здоров'я образливих слів, глузування; виховувати навички шанобливого ставлення до жінок і дівчаток.

ХіД УРОКУ

1. Вступне слово вчителя

Учитель. Щодня ви спілкуєтесь з різними людьми. Це ваші рідні, сусіди, однокласники, друзі, знайомі й незнайомі люди. Всі вони різні, по-різному ставляться до вас.

2. Робота за підручником (С. 43-44)

Читання тексту.

Як слід спілкуватися з людьми, щоб вони не ображалися на вас?

Пригадайте правило спілкування, яким користуються здавна.

А ви завжди користуєтесь цим правилом?

Читання оповідання про святкування дня народження Ма- рини.

Розгляньте малюнок на с. 44.

Хто прийшов на день народження Марини?

Поміркуйте, чому свято в Марини було невеселим.

Яких помилок припустилася Марина?

Що ви зробили б на місці дівчинки?

Як спілкуються дівчатка і хлопчики у нашому класі?

Як ви розумієте прислів'я: «Гостре словечко коле сердечко»?

Чому часом дівчатка вважають хлопчиків нецікавими?

Чому іноді хлопчики не можуть зрозуміти проблем дівчаток?

Які є справи, що необхідно і можна робити разом?

Чи може надійний друг бути і хлопчиком і дівчинкою?

Укладання правил для хлопців.

Не ображати дівчат і не глузувати з них.

Поступатися дівчатам місцем.

Допомагати нести важкі речі.

Заступатися за дівчат, не дозволяти їх кривдити.

Робити дівчаткам гарні компліменти.

Укладання правил для дівчат.

Не обзивати хлопців.

Обговорювати з хлопцями прочитані книжки.

Допомагати хлопцям прибирати робоче місце.

Просити в хлопців допомоги.

Радіти за гарні вчинки хлопців.

Чому особливої пошани заслуговують мами, бабусі, сестрич­ки — всі жінки?

За якої умови жінки можуть упоратися з усіма справами і залишатися гарними й добрими?

Учитель. Чоловіки — опора сім'ї та суспільства. На їхні плечі лягає найважливіша і найвідповідальніша праця. Чоловік повинен бути сильним і мужнім. На жінку покладена найважливіша у світі місія — продовження людського роду. Від жінки залежить, чи буде оселя затишна і привітна, а діти — добре виховані, ситі й догля- нуті.

Отже, і жінка і чоловік у сім'ї відіграють однакову роль. Хлопчики повинні готуватися стати сильними і мужніми, щоб у майбутньому бути опорою сім'ї. Вони мають по-лицарськи ставитись до дівчаток, допомагати їм і завжди їх захищати. А дівчатка, у свою чергу, мають піклуватися про хлопчиків.

Фізкультхвилинка

ПОДОРОЖ ДО ЛІСУ

Петрик йшов, йшов, йшов    (Ходіння на місці.)

І суницю знайшов.     (Нахилитися вперед.)

З'їв і далі пішов.        (Показати.)

Петрик йшов, йшов, йшов

І горішок знайшов.

Підняв і далі пішов.

Петрик йшов, йшов, йшов

І грибочок знайшов,

Поклав у корзинку

Й додому пішов.

Робота в зошиті (С. 14-16)

№ 3. Дайте поради.

Оленка не хоче сидіти з Мишком за однією партою. Що відчу- ває Мишко? Чи має рацію Оленка?

Сергійко знову смикнув Ніну за косу. Вона погналася за ним, щоб вдарити. Що можна порадити Ніні та Сергійкові?

Аліна з Наталкою постійно шушукаються, навіть тоді, коли поруч інші діти. Оцініть поведінку дівчат.

№ 4. Поясніть прислів'я.

Стався до інших так, як хотів би ти, щоб вони до тебе стави- лися.

Сварка до добра не приводить.

Бійкою правий не будеш.

Принижуючи інших, сам принижуєшся.

Не смійся з іншого, щоб тобі не було того.

№ 5. Позначте правила, яких ви дотримуєтесь. Правила взаємин молодших школярів зі старшими

О Виявляй повагу до старших учнів. Вони мають більший

життєвий досвід, більше знають. О У спілкуванні зі старшими будь стриманим, ввічливим, не втручайся у розмову.

О Не намагайся нав'язатись у товариші до старшокласників, адже, як правило, у вас різні вікові інтереси.

О Якщо виникне складна ситуація, звертайся по допомогу до старших школярів, не забувай про «чарівні слова» (будь ласка, спасибі).

О Не бери прикладу зі старших учнів, які порушують дисципліну в школі, погано поводяться з людьми, говорять грубі слова, мають шкідливі звички.

№ 6. Виберіть декілька правильних відповідей.

Правила взаємин старших та молодших школярів:

а)         вигадувати прізвиська;

б)         захищати;

в)         не кривдити;

г)         насміхатися.

№ 7. Позначте правила, яких ви дотримуєтесь (С. 16).

О На вулиці намагаюсь не привертати уваги перехожих своїм неохайним виглядом або гамірливою та задирливою пове- дінкою.

О У магазині дотримуюсь правил черги та чемного поводження.

О У транспорті пам'ятаю про старших і молодших, намагаюся виявляти свою увагу до них.

О У театрі, бібліотеці, музеї дотримуюсь тиші, поважаю увагу оточуючих до вистави, книг, творів мистецтва.

№ 8. Практична робота.

Рольова гра «Будемо знайомі»

Прочитайте поради для встановлення контактів між людьми. Доповніть їх.

Визначте спільні інтереси і починайте розмову на цю тему.

Розповідь повинна зацікавити співрозмовника та бути корот­кою.

Потрібно багато читати. Книжки — невичерпне джерело цікавих тем для розмов, спілкування.

Значну роль відіграє добір слів. Хто багато читає — багато добрих слів має.

Не вживай грубих, вульгарних слів.

Учитель. Запам'ятайте мудру пораду швейцарського письменника Лафатера: «Якщо хочеш бути розумним, навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати. Закінчуй говори­ти, коли більше нічого сказати».

Тест «Чи приємно з тобою спілкуватися?»

Відповідайте лише «Так» чи «Ні». Відповіді записуйте поряд із запитаннями.

Ти бажаєш більше слухати, ніж говорити?

Ти завжди можеш знайти тему для спілкування навіть з не- знайомою людиною?

Ти завжди уважно слухаєш співрозмовника?

Чи любиш ти давати поради?

Якщо тема розмови тобі нецікава, чи будеш ти показувати це співрозмовникові?

Тебе дратує, коли тебе не слухають?

У тебе є власна думка на кожне питання?

Якщо тема розмови тобі незнайома, чи будеш ти її розвивати?

Ти любиш бути у центрі уваги?

Чи є принаймні три питання, з яких ти маєш ґрунтовні знання?

Чи добрий ти оратор?

Ключ до тесту

Якщо ви відповіли «Так» на запитання 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, можете зарахувати собі по одному балу за кожну відповідь, що збігла- ся. А тепер підрахуйте і запишіть кількість балів.

1-3 бали. Важко сказати, або ти мовчун, з якого не витягнеш ані слова, або ти настільки комунікабельний, що тебе бажають уника- ти, але факт є фактом: спілкуватися з тобою не завжди приємно, але завжди важко. Тобі слід над цим подумати.

4-9 балів. Ти, мабуть, не дуже комунікабельна людина, але зав- жди уважний та приємний співрозмовник, хоча можеш бути дуже неуважним, коли не в гуморі, але в такі хвилини ти не потребуєш великої уваги до своєї персони від людей.

9-11 балів. Ти, мабуть, одна з найприємніших у спілкуванні лю­дина. Навряд чи друзі можуть без тебе обійтися. Це чудово. Виникає тільки одне запитання: твоя роль тобі дійсно приємна завжди чи іноді тобі потрібно грати, як на сцені?

Підсумок уроку

Чи любите ви спілкуватися?

Чи завжди ви користуєтесь «золотим правилом спілкуван­ня»?

Хто заслуговує особливої пошани?

Які руки у ваших матусь? Розкажіть.

Що ви зробили для того, щоб мама відпочила ввечері після роботи?

Як ви піклуєтесь про дівчаток свого класу?

Як ви допомагаєте своїй вчительці?

Які поради для хлопчиків ви запам'ятали?

Які поради для дівчаток ви запам'ятали?

Вчительска мережа online